niedziela, 30 września 2012

Tribute to Johny Five

Wszyscy znają robota o imieniu Wall-e, ale czy ktoś jeszcze pamięta Jasia Piątkę, czyli Johny'ego Five?
Od razu uprzedzę - nie będę budować repliki w/w robotów, przynajmniej nie w najbliższym czasie ;)
Przywołuję jednak bohatera filmu "Krótkie spięcie" z 1986 r. ze względu na prosty "bajer" - linijkę diodową, która miała wizualizować aparat mowy, takie sztuczne usta. Na tyle charakterystyczny efekt, a do tego prosty, że mój pierwszy robot, jak już powstanie, będzie go mieć :)

Do budowy tego efektu wydaje mi się, że najprościej jest zastosować miernik wysterowania. W sprzedaży jest wiele układów realizujących tę funkcjonalność, ja wybrałem AN6884 ze względu na minimalną ilość elementów dodatkowych, jak i małą liczbę diód - tylko 5.

Schemat pochodzi ze specyfikacji technicznej układu:
Diody na schemacie w rzeczywistości to 10-cio segmentowy słupkowy wyświetlacz LED. Diody są połączone równolegle, tak by wyświetlana linijka była symetryczna. Napięcie zasilania może się wahać od 3.5V do 16V, więc 5V dostarczane przez Arduino w zupełności wystarczy.
A efekt?



Pokrótce wyjaśnię działanie tej plątaniny: Arduino za pomocą czujnika ultradźwiękowego HC-SR04 odczytuje odległość przedmiotu przed czujnikiem, a następnie werbalizuje tę odległość odtwarzając odpowiednie pliki WAV za pomocą WaveShielda, z którego wyjścia jest również brany sygnał do AN6884. Pliki wygenerowałem programem GeSpeaker. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz