środa, 25 lipca 2012

Karta SD (a miał być Robot)

Roboty lubią zarówno mali chłopcy, ci więksi jak i ci naprawdę duzi. Przynajmniej większość "chłopców", których znam. Z reguły lubią się bawić robotami, ale są też tacy, których bawi/bawiłoby stworzenie takiego "cudeńka". Mógłbym napisać, że jestem w tej drugiej grupie, ale... Poza "Wallym" nie zrobiłem jeszcze całego robota. Przy okazji, to jest Wally:


Nie dość, że miał dość ograniczone funkcje, to do tego byłem jedynie pomocnikiem.
Byłoby sympatycznie samemu coś "wydziergać". Póki co niestety kończy się na "byłoby sympatycznie". Ale... Pojawiło się światełko w tunelu, choć wcale roboty nie były mi wtedy w głowie. Szukałem sposobów odtwarzania dźwięku przez Arduino. Spośród znalezionych rozwiązań spodobały mi się dwa:
Niestety, póki co nie udało mi się dostać układu SpeakJet, więc pozostaje WaveShield. Nie żeby był gorszy, po prostu części są dostępne, co więcej - nie ma potrzeby sięgania po SMD!
W zasadzie nie ma problemów ze zmontowaniem układu do momentu zabrania się za czytnik kart SD. Można kupić, można spróbować samemu zrobić. Co wybrać...
Cóż, wybrałem ciemną stronę mocy i powstało to:


Płytka była projektowana późnym wieczorem i drapana, do tego jeszcze miała błędy, a że do tego specjalnie estetyczna nie jest, więc daruję sobie wrzucanie projektu. Powiedzmy że gotowy układ realizuje poniższy schemat,


który wziąłem ze strony shielda, a układ wyjść wygląda tak:


Ironicznie, ciesząc się że nie ma konieczności sięgania po SMD, znalazłem w swoich zasobach tylko jeden układ 74HC125, właśnie w takiej postaci :/.

Moduł czytnika kart SD podłączamy następująco:
  • MOSI do pinu 11
  • MISO do pinu 12
  • CLK do pinu 13
  • MMC_CS do pinu 4
Powyższy układ działa na Arduino 2009, Nano itp.

Po podłączeniu układ wygląda następująco:



Z biblioteki SD wybieramy przykład "CardInfo", wgrywamy i po uruchomieniu możemy dostać coś podobnego:



I zasadniczo tyle. Post zaczynał się szumnie aluzją do robienia robotów, miał pierwotny tytuł "Robot cz. 1" i... ani się obejrzałem już północ. O robotach coś na pewno będzie :)
Niestety, gdybym chciał wrzucić wszystko co planowałem w jeden post, sam bym się potem pogubił, więc nieco lepiej będzie podzielić całość na małe części.  A oto co nas jeszcze czeka:

  • "aparat głosowy", czyli WaveShield
  • usta robota, czyli co można zrobić z AN6884
  • oczy robota, czyli moduł HC-SR04.
Zatem... CDN


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz